Na GLOBE GAMES letos vybuchla opravdová zahradní bomba!


O školních zahradách, jejich proměně, biodiverzitě a bádání na nich prezentovalo na GLOBE Konferenci tisíciletí hned 8 škol.

Na ZŠ Dačice sledovali na zahradě bezobratlé živočichy a dělali popisky rostlin ve školním arboretu. Inspirovat se a jak svou zahradu proměnit v přírodní jeli na exkurzi do blízké Bylinkové a přírodní zahrady Mutišov. Začali také tvořit na zahradě jezírko. A co je hlavní? Na ZŠ Dačice mají spoustu plánů do budoucna, chtějí instalovat nádrže na dešťovou vodu, vytvořit  „hadník“ a také bludiště z rychle rostoucích keřů. Moc moc Vám držíme palce!

Na ZŠ Ledeč nad Sázavou pozorovali biodiverzitu ve školním arboretu. Zaměřili se hlavně na ptáky a hmyz, ale zkoumali i pH půdy. V zimě také krmili ptáky na krmítkách.

V Praze na ZŠ Křesomyslova zkoumali vliv světla a tepla na množství živočichů v různých částech zahrady. Zeptejte se jich, jak to dopadlo?

Teplotou se zabývali dokonce i na Gymnáziu Česká Třebová. Měřili ale nejen teplotu vzduchu, ale i teplotu půdy.  Zaměřili se na teploty na povrchu a v hloubce 5 a 10 cm. A k čemu jim to bylo, říkáte si? Zkoumali totiž, jestli má teplota vzduchu a půdy vliv na výskyt bezobratlých živočichů.

V Třebíči na ZŠ K. Jaroše bádali o stromech. Spočítali druhy, změřili výšku a obvod, 221 stromů jim bylo málo, a tak zasázeli dalších pár ovocných. Zasázeli také kvetoucí rostliny, vytvořili vrbový tunel a vyčistili jezírko.

Na ZŠ Vsetín, Rokytnice zkoumali druhovou pestrost rostlinných druhů v travních porostech. Zjišťovali také, jak biodiverzitu ovlivní rekonstrukce školy, a jak se obnoví holá místa. Mysleli si, že se na nich uchytí semínka z okolí, ale našli úplně nové druhy - šlo o takzvané „sukcesivní“ nebo pionýrské rostliny. Žáci si tak uvědomili, že různorodá krajina může mít největší diverzitu, poskytuje totiž různorodé podmínky, které vyhovují rozdílným druhům. Pokud se u Vás tedy rekonstruuje, nevěšte hlavu, budete moci pozorovat vývoj společenstva od nuly.

Na ZŠ Kunratice bádali o tom, jak je vše propojené. Když vysázíme správné rostliny, budeme mít na zahradě více hmyzu a tudíž i více ptáků. Do změn na zahradě se pustili ve velkém. Na Mini GLOBE GAMES spolupracovalo na vysázení původních českých druhů rostlin 220 žáků ze sedmi tříd. Ptákům tu také vyvěsili 3 budky. A v jedné měli kameru – inspirujte se a prozkoumejte možnosti na www.ptacionline.cz.

Malí GLOUBÁCI na ZŠ Zbiroh zkoumali, jestli dřív vyklíčí semínka zasetá v záhoně nebo ta v semínkové bombě. Dozvěděli se mimo jiné, že klíčivost ovlivňuje i to, zda jsou semínka na slunci či ve stínu a kolik vody mají k dispozici.

Vyjmenované školy toho pro přírodu na zahradě v Tématu roku Zahradní bomba dokázaly opravdu mnoho. Inspirovat se můžete jejich prezentacemi a plakáty na tomto odkaze.


A jak dopadly plánované akce na zahradě u Vás ostatních, co jste na GLOBE GAMES nebyli?

Napište nám a fotky pošlete na hana.svobodova@terezanet.cz, v létě budeme tvořit publikaci Zahradní bomba a tak nám pomohou i příklady dobré praxe z Vašich škol.

 Jsme na Vás na všechny moc hrdí, letos se nám prokazatelně povedlo zvýšit biodiverzitu a udělat mnoho školních zahrad příjemnějším místem nejen pro lidi ale i pro živočichy. A to je velká věc! Oslavte to a řekněte o svých úspěších co nejvíce lidem! Zorganizujte zahradní slavnost pro veřejnost a informujte všechny o realizovaných změnách. Motivujte také žáky i veřejnost ať se pustí do změn na vlastní zahradě. Stojí to za to, příroda nám všem bude vděčná a věřte, radost budeme mít z každé rostlinky i nového živočicha, který se na zahradě usídlí.

Jedním rokem, ale práce na zahradě a na zvyšování biodiverzity nekončí. Zahrada není divočina, která se o sebe umí postarat sama. Pokračujte dál – zkuste vytvořit plán péče, návod jak zahradě pokračovat do budoucna. Třeba se to Vám či Vašim mladším spolužákům bude hodit. Zahrada totiž není nic, co by bylo někdy hotové, je to živý prostor který se stále vyvíjí a pokud do něj vstoupí někdo jiný, měl by vědět, s čím vy jste začali a jak v dané myšlence pokračovat. Nejvíce se totiž člověk naučí tím, že učí někoho dalšího. Pokud jste vysázeli nějaké stromy, budou v následných letech chtít takzvaný výchovný řez a v dalších letech případný udržovací řez. Jestli jste vysadili keře a byliny, bude třeba je také občas zastřihnout, vyplít, když bude příliš sucho, tak zalít. Přemýšlejte, jak často a kdy myslíte, že je třeba sekat trávník tak, aby byl spíše pestrou loukou než jen zeleným kobercem? Péči si pravidelně zaslouží i ptačí budky, krmítka, hmyzí domečky, ale i lavičky a jiné vybavení pro návštěvníky zahrady.

No dělat by se toho dalo ještě mnoho. Důležité ale je také umět vydechnout! Přejeme Vám proto krásné prázdniny a moc děkujeme za spolupráci na Tématu roku Zahradní bomba. Moc nás to s Vámi bavilo a jsme na Vás velmi hrdí! Velké změny totiž začínají od nejmenších a vy jste začali. To co jsme společně dokázali změnit, to zaslouží poklonu!

Školy, které byly během školního roku zapojeny do tématu roku a přijeli na GLOBE GAMES od nás semínkové bomby dostaly – nezapomeňte je zasadit!

Děkujeme, Hanka a Michal


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Pozvánky na semináře, rozhovory se zajímavými osobnostmi nebo čerstvé badatelské aktivity. Přihlaste se k odběru zpravodaje GLOBE a bádejte s námi!