Zaseto, zasazeno, je čas sdílet a slavit.


A to o to víc, že květen je oficiálně Měsíc školních zahrad.  Inspirujte se a zapojte se!

V únoru jsme se zmiňovali o dragondreemingu, indiánském přístupu rozhodování a procesu tvorby projektů ve skupině lidí tak, aby všichni byli s výsledkem, co nejvíce spokojeni.

Metoda Dragondreaming počítá se čtyřmi etapami procesu:

  1. Snění, kdy člověk sbírá inspiraci ve svých myšlenkách a snech. Indiáni věřili, že v tuto chvíli jsou jim předávány i myšlenky bohů nebo matky země. To jsme dělali od září do prosince.
  2. Plánování,  kdy se své sny snaží zkorigovat s reálnými možnostmi a situací. To jsme dělali v lednu a únoru.
  3. Realizace, kdy sny své a sny lidí zapojených do projektu, přetavené do plánu přivádíme v život. To jsme dělali v březnu a dubnu.
  4. Čtvrtá etapa a vyvrcholení je Oslava. Chvíle, kdy je třeba se z hotové práce potěšit, užít si výsledek a seznámit s ním i širší okolí.  Pusťte se tedy do toho teď v květnu a červnu! Čeká Vás moment, kdy je zapotřebí se zastavit a zhodnotit hotovou práci.

Pobavte se o tom, co jste celý rok dělali s žáky – vzpomínají, jak bádali o rostlinách, stromech a zvířatech na zahradě? Jak plánovali, co změnit a jak to nakonec udělali? Jaké z toho mají pocity? Můžete použít třeba kartičky Dixit - jsou na nich vyjádřené pocity, každý žák se o svém pocitu z roku může zamyslet, jednu kartu si vybrat a pak po kolečku každý kartu ukáže a řekne o svém pocitu.

Mluvte o tom, co jste se během roku naučili, co fungovalo, co ne a proč. Co byste příště udělali jinak.

Změnili žáci díky Zahradní bombě něco i na své zahradě doma? Oceňte se s žáky navzájem a domluvte se, jak budete sdílet, co se Vám na zahradě povedlo a jak jste přispěli k tomu, aby byla Vaše zahrada lepším místem pro lidi, živočichy i rostliny. Chcete to udělat s celou školou, i komunitou okolo ní a s rodiči? Klidně, jděte do toho nebo si udělejte oslavu sami – obojí určitě bude stát za to! Napište nám, co chystáte a pošlete fotky na hana.svobodova@terezanet.cz, ať se můžeme radovat s Vámi!

Projděte s návštěvníky zahradu. Zkuste jí vnímat všemi smysly.

Lehněte si do trávy, pozorujte hmyzí domeček, jestli je okolo něj živo, očichejte květy a ochutnejte jedlé bylinky. Zastavte se obzvlášť u prvků, které jsou vaším dílem nebo kterým jste se věnovali průzkumem. Sdílejte postřehy mezi sebou. Je už slyšet štěbetání z ptačích budek? Zelená se to už na záhonech se zeleninou? Chcete hosty pohostit? I jen květ sedmikrásky na chlebíčku nebo lístek máty v limonádě vypoví, co vše je pro nás v zahradě zajímavého. Volejte sláva a tři dny se radujte!!! Je to legální. Koukněte na kopii oficiálního stanoviska ministerstva o tom, že děti smějí konzumovat výpěstky ze zahrady!

 

Kde vzít více inspirace?

Inspirovat se můžete na webu Učíme se venku.cz, kde lze stáhnout i publikaci Jak začít

Anglicky a zajímavé tipy najdete na Children in permaculture 

Vyzkoušet si také můžete Semínkovnu a badatelskou lekci o ní

Už Vám poštou přišel plakát Měsíc školních zahrad? Jak se Vám líbí? Zezadu je zajímavá statistika o tom, jak jsou české děti venku.Kdyby se k Vám nedostal, napište na hana.svobodova@terezanet.cz, rádi Vám ho třeba na GLOBE GAMES dáme nebo Vám ho můžeme i poslat.


A co žáci o své zahradě zjistili a co chtějí změnit, aby pomohli přírodě?

Přinášíme inspiraci ze škol, které už jsme navštívili:​

ZŠ a MŠ Přerov nad Labem

V Přerově nás přecházel zrak. Žáci postupovali podle instrukcí v newsletterech a bádali téměř každý měsíc. Velikou radost nám udělalo obrovské výtvarné dílo, prožitková koláž, co by žáci chtěli mít na zahradě, umístěná na schodišti školy. Žáci přírodovědného semináře, SWOT analýzu, výsedky hlasování o návrzích, co změnit, a výkresy, jakou zahradu si přejí, dokonce předali panu starostovi. Inspirovalo nás také jak v Přerově, na okno, ze kterého je vidět na krmítko žáci nalepili obrázky a jména ptáků, kteří tam létají. Každý kdo prochází okolo si snadno může ověřit, jak se jmenuje pták, který zrovna na krmítku sedí. Jak jednoduché a přitom geniální!

ZŠ a MŠ Hradec Králové, Štefcova

Okolo Hradce v malé zahrádce kvetou tam tři růže. To se zpívá, ale je to o jiné zahrádce v Hradci než je ta školní u ZŠ Štefcova. Ta rozhodně není malá a ani růže tu nemají. Je zde ale ovocný sad a spousta prostoru vymýšlet nové zahraní prvky a koncepci do budoucna. Žáci vytvořili SWOT analýzu a vyhodnotili dotazník vyplněný spolužáky. Pořádali konferenci a debatovali, co zlepšit. Zbudovali model zahrady, za který by se nemusel stydět ani student architektury na vysoké škole. Krásné výsledky jsou i se soutěží ve výrobě hmyzích a ptačích domečků, do které se zapojili studenti společně s rodiči. Bude radostí pro mnoho hmyzáků a ptáků v nich bydlet.

ZŠ a MŠ Kladno, Vodárenská

Na zdejší zahrádku je vstup pouze přes ulici, brána bývá zamčená.. skvělé ale je, že žáky prostor zajímá a cítí, že je zde potenciál. Do zkoumání na zahradě se vrhlo hned několik ročníků. V šestých ročnících pozorovali bezobratlé. Objevili spoustu hmyzu a měli štěstí - během výuky k nim na zahradu zavítal i zajíc. Sedmý ročník určoval byliny. A devátá třída vyměřila zahradu po obvodu i uvnitř. Počítali také dřeviny. Přidali se i další učitelé, bude to ještě hodně práce, ale má to smysl a my moc moc držíme palce!

Poslední školou, kterou jsme v rámci tématu roku Zahradní bomba navštívili byla:

Základní škola J. V. Sládka Zbiroh 

Ve Zbiroze jsou badatelé aktivní. Předvedli nám bádání se slepičími, husími a kachními vejci – no schválně, co se stane když je namočíte do koly či octa? Procházeli jsme s žáky zahradu a děti vyprávěly, jak by pan školník pořád něco řezal a sekal. Paní učitelka ho ale nenechá – jsou tu samé mírumilovné typy a ty řezání nedovolují. Žáci nám ukázali, kde udělali květinový záhon a kde zasadili zeleninu. Společně jsme připravili semínkové bomby s květinami – už se těšíme, jak na zahradě vyroste louka!

 

Děkujeme za Vaši práci na zahradě, držíme Vám palce

Hanka a Michal


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Pozvánky na semináře, rozhovory se zajímavými osobnostmi nebo čerstvé badatelské aktivity. Přihlaste se k odběru zpravodaje GLOBE a bádejte s námi!