Jak "přitáhnout" žáky k zájmu o vědu?

Podle řady výzkumů dnes mladí lidé ztrácejí zájem o přírodní vědy a technické obory. Právě to se snaží program GLOBE změnit - a daří se mu to!

Jak "přitáhnout" žáky k zájmu o vědu?

Čtěte také aktuální článek o účasti českých učitelů na konferenci MASS v Kolíně nad Rýnem ZDE

Mnoho výzkumů naznačuje, že dnešní mládež dlouhodobě ztrácí zájem o přírodní a technické obory (tzv. STEM obory). Máte takový problém i u Vás ve škole? Nejste sami, v projektu MASS (Motivate and Attract Students to Science) toto téma řešili učitelé a GLOBE koordinátoři z osmi evropských zemí celé 3 roky. Česká republika tento výjimečný mezinárodní projekt vedla.

„Ve všech zemích učíme žáky, máme stejné problémy, proto jsme se rozhodli vzájemně inspirovat v jejich řešení. Vždyť každý jsme experti na něco jiného,“ říká koordinátorka projektu MASS Hanka Svobodová ze vzdělávacího centra TEREZA. Na projektu spolupracovali kromě České republiky také GLOBE učitelé a koordinátoři z Polska, Německa, Kypru, Řecka, Holandska, Lotyšska a Estonska. „Naším cílem bylo najít metody, díky kterým může o přírodě bádat opravdu každý. Žasnout nad přírodou a jejími výtvory, být zvědavý, chodit ven a aktivně se zajímat o svět okolo sebe, to je to k čemu chceme žáky dovést,“ dodává Hanka Svobodová.

SLÁVA ČESKÝCH BADATELŮ

V rámci projektu se utvořily tři pracovní skupiny, každá z nich řešila určité specializované téma.  Pracovní skupina „Digital Learners“ zkoumala způsoby, jak přiblížit vědu současné “digitální” generaci. V rámci “Low Achievers” se vymýšlely metody, jak motivovat žáky s horšími studijními výsledky, kteří dosud netuší, že příroda je fascinující a její zkoumání může být zábavné. Pracovní skupina „Early Inquiry”, do níž byli nejaktivněji zapojení čeští učitelé, vyvíjela metody, jak bádat s dětmi na základní škole už od nejútlejšího věku. Učitelé z ostatních zemích zkoušeli a byli velmi spokojení s lekcemi našich českých učitelů – Rostliny se červenají, Bruslařky bez bruslí a Potok nebo stoka. Že jste tyto lekce ještě se svými žáky nedělali? Určitě je vyzkoušejte, najdete je volně dostupné na webu www.badatele.cz. V České republice zase budeme rozvíjet zkušenosti zahraničních kolegů s jinými tématy, například aplikace a hry připravené pro digitální generaci studentů a žáků u nás stále čekají na své plné využití. 

POZVÁNKA DO KOLÍNA NAD RÝNEM 

Díky spolupráci se povedlo nejen zjistit, co v daných zemích nejlépe funguje, ale také shromáždit mnoho kvalitních metodických materiálů. Již letos na podzim budou všechny k dispozici ke stažení na webu projektu mass4education.eu, a to hned v 9 jazycích. Avšak ještě předtím, než je budete moci stáhnout a používat, doporučujeme zúčastnit se mimořádné vzdělávací konference, která se uskuteční 28. – 30. září v Kolíně nad Rýnem. Zde zažijete nejen praktické ukázky metodik, materiálů či pomůcek vyvinutých v rámci projektu, ale můžete také navázat kontakty na GLOBE učitele z dalších zemí, inspirovat se ve své práci či zahájit mezinárodní spolupráci se zahraničními GLOBE školami. Hlavní příspěvěk na téma místně zakotveného učení (place based learning) v přírodovědném a technickém vzdělávání (STEM) pronese Prof. Dr. Kevin O'Connor z Mount Royal University v Calgary. Program probíhá v angličtině. Více informací a program konference naleznete na webu mass4education.eu.

V případě zájmu o účast na konferenci nás kontaktujte na globe@terezanet.cz

Program konference naleznete zde. Podmínky účasti a přihlášku zde.

Chci se zúčastnit konference

 

Více na webu mass4education.eu nebo na facebooku.

 

 

Vloženo Od
Tags: GLOBE ve světě


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Pozvánky na semináře, rozhovory se zajímavými osobnostmi nebo čerstvé badatelské aktivity. Přihlaste se k odběru zpravodaje GLOBE a bádejte s námi!