Jak to vypadá, když Jára spojí GLOBE s Ekoškolou tety Valerie? A co na to říkají v Americe?
Prázdniny. Ležím pod hrušní a hlavou mi běží jedna hypotéza za druhou. Už se nemůžu dočkat, co vše vymyslí ti moji miláčkové v dalším roce. „Járo, jsi ty vůbec normální?“, doznívá mi v hlavě věta mé ženy. „Který učitel o prázdninách myslí na školu?“ Jenže jak se z té závislosti vyléčit? Járo, vzchop se, pomyslel jsem si. Badatelství jsi už zkoušel i na zmrzlináře v ulici. Takhle to dál nejde. Kde bych tak mohl přijít na jiné myšlenky? Potřebuji místo, kde je škola zakázané slovo. Teta Valerie! Mám to. Teta je výborná a nadšená učitelka, ale říká, že nemít ty dva měsíce prázdnin na chalupě, tak by z ní byla přes rok čarodějnice. Rozhodnuto. Teta nás ráda uvidí a bude i borůvkový koláč.
„Pojďte dál“, vítá nás teta. „To tě bude zajímat, Jarine, právě s Ester probíráme jednu věc ze školy.“ Div jsem nezakopl o zápraží. „Ze školy?“ Zajíkl jsem se překvapením. Ze světnice jsem slyšel cizí hlas. „To děti zvládnou tohle všechno samy?“ „To bys koukala Ester, však uvidíš“, houkla teta ze zápraží. Obě ženy se v hovoru nenechaly přerušit nově příchozím. „Na začátku se v tom naše děti trochu koupaly, ale teď už mě skoro nepotřebují. Minule samy zašly za starostou, aby představily, o kolik jsme za minulý rok vyprodukovali méně odpadu.“ V hlavě mi zněla další hypotéza: Toto není má teta. Zanalyzoval jsem data. Hypotéza vyvrácena, přepadla mě úzkost, co se to s tetou jen stalo?
Postupně jsem se z šoku dostal, bylo mi jasné, že tentokrát v tom lítáme oba. Já jsem nadšeně vyprávěl o našich prvních badatelských krůčcích u rybníka a teta na oplátku vytahovala z rukávu trumfy z Ekoškoly. Jak tenisová výměna. V hlavě mi začla běhat myšlenka: Od září rozjedu i Ekoškolu.
Večer na mě ale padla tíseň. Jak to budu stíhat? A dá se to vůbec skloubit dohromady? Teta Valerie byla jako vždy napřed. Vyhledala na webu příklady spolupráce GLOBE a Ekoškoly, které nás doslova nadchly. V rámci Ekoškoly vystavěné a obnovené vodní nádrže a potůčky, které GLOBE tým pravidelně sleduje, badatelské měření spotřeby vody v kohoutcích a následný zásah Ekotýmu s instalovanými perlátory. Příkladů bylo nespočet a my pochopili, že do toho chceme jít. Teta byla nejvíc uchvácena školním arboretem, kde GLOBE měřil fenologická data. „Přesně takové arboretum máme v plánu!“ jásala teta. „A když v něm nový GLOBE tým bude bádat, tak to vše dostává ještě větší význam!“
Spojení GLOBE a Ekoškoly je jako mykorhizní spojení stromu a houby, spolu to prostě funguje líp. Začlo mi vrtat hlavou, jak s tím začít. Tak hlavně, musím nadchnout vedení a další učitele-srdcaře. Kdyby to člověk měl dělat sám, tak se z toho zblázní. Ve větším týmu se můžeme skvěle podporovat a doplňovat.
Od tety z chalupy jsem si tedy andělský klid neodvezl, ale zato jsem zjistil, že jsem úplně normální učitel, kterému na jeho práci záleží a celé mu to dává smysl.
Na sedm příkladů dobré praxe z České republiky upozornil mezinárodní program GLOBE
ve spolupráci s Evropskou regionální kanceláří programu GLOBE.
Přečtěte si, jak propojili GLOBE s Ekoškolou například v ZŠ Ostrava, Nádražní 11!