GLOBE je mezinárodní vzdělávací program, ve kterém žáci zkoumají přírodu a aktivně zlepšují životní prostředí v okolí své školy.
"Globe učí děti - i jejich učitele - důkladně prozkoumávat přírodu a svět okolo sebe, třeba i s použitím jednoduchých vědeckých pomůcek. Věda nejsou žádné čáry, ale jen pečlivější a podrobnější pozorování."
prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc.
V meteorologii žáci pravidelně sledují momentální stav atmosféry v okolí své školy a měří ukazatele jako je teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, množství dešťových a sněhových srážek nebo kyselost srážek. Všímají si také oblačnosti, pozorují a dokumentují typy mraků, zajímají se o kondenzační stopy za letadly, přízemní ozon či aerosoly. Naměřená data dávají do souvislostí mezi sebou navzájem i s dalšími jevy, neboť v meteorologii zvláště platí, že vše souvisí se vším.
Ukázka: Jak se nám ve městě dýchá
Vlastnosti vody sledujeme obvykle opakovaně v průběhu celého roku, nejlépe každý týden až měsíc. Zajímá nás průhlednost a teplota vody, kyselost (pH), vodivost, obsah některých látek ve vodě - dusičnany a dusitany, alkalinita, rozpuštěný kyslík. Na jaře a na podzim měření oživíme zajímavým biologickým průzkumem výskytu bezobratlých živočichů.
Ukázka: Mohou za povodně vodníci?
V širokém okolí školy žáci mapují plochy s odlišným typem pokryvu zemského povrchu a sledují změny v krajině. Jako správní badatelé si vytyčí svou výzkumnou plochu, na které provádí podrobný průzkum - určují např. druhy stromů, zjišťují korunový zápoj, výskyt vegetace v podrostu, měří výšku a obvod určených stromů.
Ukázka: Výška stromu v nerovném terénu
Ve fenologii pátráme po prvních lístcích při rašení pupenů, sledujeme, jak se probouzí i usínají stromy a pro srovnání i velmi vzdálených míst využíváme společnou modelovou rostlinu – šeřík.
Ukázka: Green-Down
Struktura půdy, barva, zrnitost - to jsou některé ze základních půdních znaky, které určujeme u jednotlivých půdních horizontů od povrchu až k podloží. Zajímavé souvislosti zjišťujeme průběžným měřením půdní teploty, vlhkosti půdy či infiltrace - schopnosti půdy vsakovat vodu.
Ukázka: Hypotézy o půdě
Jak uhlík putuje, kolik uhlíku najdeme v lese, jak využívají uhlík rostliny - to jsou čtyři hlavní témata této kapitoly, které s žáky můžete prozkoumat pomocí našeho manuálu. Překvapivé informace zjistíte například měřením obvodu stromů, úbytku a nárůstu biomasy či zkoumáním klíčení rostlin.
Každoročně více než 30 nových školních výzkumných projektů představeno na GLOBE Games
Vzdělávací program GLOBE přispívá k naplnění těchto cílů udržitelného rozvoje OSN: