Jak se bádá ve školní družině v Bystřici nad Pernštejnem?
Jana Pivková pracuje ve školní družině s dětmi od 1. do 3. třídy na Základní škole Bystřice nad Pernštejnem, která je dlouhodobě zapojená do programů GLOBE a Ekoškola. Jestli vás zajímá, jak lze témata GLOBE a Ekoškoly probírat ve školní družině, čtěte dál.
Janu inspirovala její maminka Dagmar Pivková, která je zkušenou mentorkou programu GLOBE a na škole dlouho vyučovala. Chtěla se také zapojit aktivně, přála si, aby si děti lépe zapamatovaly témata Ekoškoly a více v družině bádaly, a proto pro ně vytvořila místo, kde třídí odpady, a nástěnku, kde si mohou vyčíst potřebné informace o ochraně přírody a kde také mohou nerušeně bádat. Z provozních důvodů nemohou děti ve družině trávit mnoho času venku, tak bádají ve třídě. "Děti si sami volí témata, o kterých chtějí bádat. Například je velmi zaujaly odpady a jak je lze dále využívat. Postupovali jsme podle badatelského průvodce, který jsem si však musela upravit podle věku dětí," popisuje Jana své zážitky ze družiny.
"Na téma „Plasty“ jsme se pokusili vytvořit z pet flašky tučňáka. Některé děti byly zručné, ale většině jsem musela pomáhat. To byste viděli, kolik padalo u práce otázek a hypotéz. Vzniklo i několik problémových situací, při kterých děti zkoušely hledat řešení. Na téma „Papír“ jsme vytvořili z ruliček papíru myšku, kočku a další zvířátka. U práce si vždy povídáme a přemýšlíme nejen o zvířátkách, ale i o materiálech, ze kterých tvoříme a také jak minimalizovat produkci odpadu. Děti diskutují, argumentují, to mne vždy udělá radost, výsledný výrobek je pak pro děti potěšením a motivací do další práce."
Obzvláště zajímavým materiálem pro děti byla hlína: "Hlínu prozkoumáváme ze všech stran – keramickou i tu pro zahrádkáře. Práce s keramickou hlínou je pro děti neobyčejná, kreativní a uklidňující. Při modelování se musí dbát na to, aby byla hlína ve správné konzistenci. Proběhla spousta pokusů, omylů a poučení z chyb. Z keramické hlíny děti vytvořily mnoho výrobků, např. sovičku jako květináč, ale pracovaly i s hlínou jako s půdou – sázely do květináče lístek fialky, který sledovaly, jestli zakoření a vytvoří další lístky. V březnu před Velikonocemi si děti zasadily do vlastnoručně vyrobeného květináče obilí – pozorovaly klíčení, výsledek už kvůli koronaviru bohužel vidět nemohly."
"Zjistila jsem, že klasická zábava družiny jako je kreslení, výrobky z papíru děti moc nebaví. Děti v družině potřebují něco neobvyklého, nad čím mohou přemýšlet, co mohou zkoušet, objevovat a co si mohou vzít i domů, aby to ukázaly rodičům. Kreslit je prostě nuda! Příprava je náročná, někdy i realizace, zvláště, když necháte děti volně bádat a zkoušet. Odměnou je fakt, že se snaží a baví je to. Vím, že nerozvíjíme všechny kroky badatelství, ale snažím se v dětech posouvat alespoň některé badatelské dovednosti a hlavně tvořivé myšlení a spolupráci. Největší odměnou pro mě je radost dětí z výrobků, které si sami vytvoří. Odezva od rodičů je také kladná, často se diví, že jejich dítě je tak zručné," dodává Jana.
S laskavým svolením Jany sdílíme ukázku některých z jejích příprav na odpolední badatelský klub:
Badatelství už není výsadou pouze vyučovacích hodin, ale pomalu nám prorůstá do volnočasových aktivit a družináři čím dál více spolupracují s učiteli a navazují na dopolední výuku, přeci jen mají více času s dětmi bádat a probírat všechny všetečné otázky.
Děje se něco podobného i u vás na škole?
Dejte nám vědět na kristyna.kaiser@terezanet.cz a my s vámi rádi uděláme rozhovor!
Příkladů dobré praxe není nikdy dost a mohou inspirovat i další družinářky a družináře, jak efektivně trávit čas s dětmi.
Ukázka dětských výtvorů a badatelských počinů