Inspirace pro všechny pedagogy, jak učit na dálku, splnit RVP a to vše tak, aby to děti bavilo!
Je to již 9 týdnů, co se ze dne na den změnila situace v českém školství. Učitelé byli hozeni do vody a nuceni se vypořádat s novou výzvou, jak učit na dálku! Přinášíme vám příběh jedné skvělé učitelky prvního stupně (finalistky Global Teacher Prize Czech Republic 2020), zkušené mentorky a naší dobré kamarádky Markéty Vokurkové, která se naučila v rozbouřených vodách bravurně proplouvat! Pojďme společně nahlédnout do jejího deníku z karantény.
První týden po uzavření škol Markéta a její kolegové ještě docházeli do školy a čas využili na plánování, jak naplnit RVP a jakým směrem se jejich škola bude ubírat dál. Děti ponechali, jak říká, svému osudu. Druhý týden pedagogové zadali dětem opakování předešlého učiva a kontrolovali pouze výstupy. Tady již Markéta znervózněla a začala jednat! Spojila se s kolegy, kteří vyučují IT, začala zkoumat možné komunikační nástroje a rozhodla se pro MS Teams.
"Každého jsem osobně kontaktovala, dětem jsme přidělili školní adresu a první nadšenci si začali stahovat aplikaci MS Teams. Rozhodla jsem se veškeré lekce nahrávat, ať mají děti možnost sledovat lekce alespoň ze záznamu. 18. března proběhla naše první online hodina českého jazyka pro zájemce. Děti jsem rozdělila do dvou skupin tak, jak jsme byli zvyklí na angličtinu. Rozhodla jsem se využít elektronické učebnice nakladatelství Fraus. Zájem dětí mě povzbudil, začala jsem učit pravidelně. Vždy v 9.30 – 10.15 první skupinu a v 10.30 – 11.15 druhou skupinu. Ze školy jsem si donesla nevyužívaný monitor, požádala jsem o výkonnější počítač, nasbírala si několik pomůcek ze třídy a odvezla si domů odmontované křídlo z tabule i s magnety a fixami. Tabule na štaflích mi umožnila dělat vyučování aktivnější a méně frontální."
"Zavedla jsem pravidelné kvízy ve Forms – zahrnují opakování učiva z aktuálního týdne. Využívám také otevřené otázky, děti se mohou vyjadřovat k již proběhlým aktivitám. Děti se naučily odevzdávat úkoly také do sdílených souborů v Teams, kde si také vzájemně oceňovaly práci a pojmenovávaly případné chyby."
"Dost bylo matematiky, českého jazyka a prvouky. Paní vychovatelka Zoja natočila video – jak ušít hada ze starých punčocháčů nebo kravaty. Společně jsme hodinu vedly a radily jsme dětem se šitím nebo přišíváním knoflíků. Vládla uvolněná atmosféra, zapojovaly se i některé nadšené maminky nebo babičky. Dětem i nám už bylo opravdu hodně smutno po kolektivu. Zadala jsem dětem vytvořit si libovolné skupinky po 2-3. Společně vymýšleli kvízy, lušťovky, křížovky… pro ostatní, vše samostatně v MS Teams. Na závěr týdne si každý vybral kvíz jiné skupiny, vyřešil ho a v individuálním rozhovoru jsme rozebírali návrhy na vylepšení, děti se vzájemně oceňovaly. Hráli jsme pexeso na tabuli – opakování živočichů, kdy dvojice tvořil živočich patřící do stejné vývojové skupiny. V pátek jsme si s dětmi vzájemně představovali své zvířecí mazlíčky – tím jsme uzavřeli závěrečné opakování znalostí o zvířatech."
"Inspirovala jsem se na internetu a začali jsme vyrábět Lapbook. Naučila jsem se dětem nabízet taková zadání, která umožňují individuální přístup a zpracování. Děti si samy nachází informace navíc, volají si navzájem a podporují se. To je pro mě signál, že je učení baví. Překvapuje mě jejich kreativita. Rodiče mě nadšeně posílají videa funkčních plic a nebo jásají, že se do vyrábění zapojují i ostatní sourozenci. Děti si vytvořily také pohyblivý model ruky a modely orgánů a jejich uložení v těle." (Ukázky můžete vidět v galerii na konci článku.)
Zajímá vás, jak vypadá on-line hodina pro 3. třídu na téma Dýchací soustava? Neváhejte a spojte se přímo s Markétou: marketa.vokurkova@hotmail.cz ráda vám poskytne video záznam.
Líbila se vám tato hodina a chcete ji vyzkoušet i se svými žáky?
Markéta nám laskavě poskytla její přípravu, můžete stahovat zde.
"Motivovala jsem děti ke čtení z vlastního deníčku. Aktivovala jsem aplikaci Corinth 3D pro celou školu a naučila jsem se rýsovat pomocí grafického tabletu. Probíhají individuální online konzultace. Rodiče i žáci jsou spokojeni s průběhem distanční výuky. Oceňují pravidelnost, díky které si i oni mohli brzy naplánovat rodinný režim."
"Založila jsem skupinu i pro kolegy na večerní setkávání u skleničky. Při nezávazném povídání jsme si vzájemně předávali zkušenosti z online výuky. Dny i večery jsem začala navíc trávit také podporou začínajícím kolegům. Nabídla jsem podporu kolegům tak, že se mohli přihlásit do naší skupiny a účastnit se hodin. Všechna svá videa jsem ukládala jako veřejná pro každého zájemce ze školy. A co teprve naše první celoškolní online pedagogická rada! Proběhla po skupinách – 1. – 3. třídy, 4. – 5. třídy, 6. – 9. třídy, plus společné závěrečné shrnutí. Skvělá organizace, už ji nechci prožít nikdy jinak."
Pár momentek a dětských prací, které vznikly při online výuce.