PROSINEC - Voda v oblacích

V ČR máme jen vodu, která nám prší. Všechny řeky ji odvádí pryč. Naučte se s dětmi rozpoznávat typy mraků a navrhujte řešení problémů, kterými se chcete v bádání ve svém okolí zabývat.


Kazí vám náladu zatažená obloha a déšť? A co se na to podívat jinak? Odkud se bere voda, kterou potřebujeme my i naše krajina? Do ČR žádná voda nepřitéká, všechny řeky tečou od nás pryč. Máme tedy jen vodu, která nám naprší z mraků. Pojďte prozkoumat druhy oblaků a naučit se odhadovat, ze kterých by mohlo pršet.

Posuneme se i ve zkoumání vody a sucha ve vašem okolí. Dokončili jste terénní průzkum a vybrali problém, který podrobně probádáte? Napadají vás možná řešení? Napište nám o nich na marie.polanska@terezanet.cz – pošlete krátký popis problému (třeba s fotkou) a řešení, kterému se budete věnovat. Jsme na ně moc zvědaví! :)

Nebo ještě lépe – popište svůj projekt a přihlaste se s ním na GLOBE Games do Zbiroha.

Přihlaste se a vyplňte přihlášku zde!

 

Těšíme se na vaše projekty!

Marie, Vendula, Honza a Lukáš


Zkoumejte z výšky:

Jak vypadá oblak z výšky? I tohle se dá zjistit ze satelitního snímku. Přes Sentinel Hub Playground můžete vidět nejen zemský povrch, ale i oblačnost. Na stránce jednoduše najdete snímek pro konkrétní datum (nahoře vlevo) a místo (nahoře vpravo). 

Při zkoumání oblačnosti a určování druhů oblaků postupujte podle protokolů části Meteorologie z Manuálů GLOBE, kde je vše popsané. Najdete tam například i typy mraků (na straně 33), které můžete s žáky pozorovat. 

Kdy nejlépe pozorovat mraky? Přece v době, kdy vám právě nad hlavou letí satelit, který je zkoumá. Nejen, že se naučíte typy oblaků rozlišovat, ale zadáním dat do databáze zároveň poskytnete cenná data vědcům, kteří je pak mohou porovnat se satelitními snímky. Přesné časy přeletů družic na 14 dnů dopředu získáte ZDE. Stačí zadat vaše souřadnice. 

Pracujete s mladšími dětmi? Vytvořte si vlastní Atlas mraků , objevujte jejich tvary a rozvíjejte fantazii!

Zkoumejte z blízka:

Chcete si na takový mrak či oblak pořádně posvítit po tom, co jste jej okoukli na satelitech? Pak není nic lepšího než si ho osahat díky badatelské lekci Mrak nebo mráček od Marty Chludilové ze ZŠ Dubňany. Postup jak na to najdete přímo pod odkazem. Doporučujeme také vyzkoušet Pokus číslo 1 a vytvořit si vlastní dešťový mrak v láhvi. Až budete vědět, jak takový mrak a srážky vznikají - navrhněte, jak by se u vás (doma, u školy, ve městě,...) dala zadržet dešťová voda. Kolik způsobů pro různá místa vymyslíte?

Staňte se reportéry:

V minulém měsíci jste přišli na to, jakým problémem se budete zabývat. S problémem jste se blíže seznámili a teď se podívejte na věc z jiného úhlu.  Jak najít vhodné řešení problému vám pomůže pracovní list. Dejte nám vědět, jaká řešení jste vypátrali. Vyplněný pracovní list (nebo jeho fotku) nám pošlete na marie.polanska@terezanet.cz.

Kompletní metodiku i jak se zapojit do Mladí reportéři pro životní prostředí najdete na webu.


►Inspirace:

Pokud se chcete pustit do bádání s mladšími dětmi, máme pro Vás tip jak na to - na webu Učíme se venku.cz najdete mnoho aktivit, jak s dětmi zkoumat počasí přímo venku. Podívejte se Jak na předpověď počasí!

Na pražském semináři jsme měli možnost poslechnout si přednášku od RNDr. Václava Šípka, Ph.D. z Ústavu pro hydrodynamiku Akademie Věd ČR. S jeho svolením s vámi můžeme sdílet jehoPrezentaci VODA. Kde a kolik jí máme?

Pan doktor Šípek je také jeden z autorů Sborníku o stavu sucha v ČR, který vyšel v červnu 2019.

 


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Pozvánky na semináře, rozhovory se zajímavými osobnostmi nebo čerstvé badatelské aktivity. Přihlaste se k odběru zpravodaje GLOBE a bádejte s námi!