Jaká je tohle housenka? Fenologické tipy na červen.

GLOBE GAMES už jsou za dveřmi, mnozí na GLOBE konferenci odprezentujete o čem jste letos bádali, ostatní se badatelskými úspěchy jistě hrdě pyšní ve školách, badatelský rok ale konferencí nekončí. Prázdniny jsou za dveřmi, ale celý červen před námi.

Jaká je tohle housenka? Aneb fenologické bádání v červnu.

Kdo je kdo?

Už jste letos potkali housenku? Před cestou na louku nebo třeba jen na vaši školní zahradu nechte žáky odhadnout, kolik housenek najdou. Venku si pečlivým prozkoumáním terénu žáci hypotézu snadno ověří. Nalezené housenky přímo lákají k otázce „Jaký druh motýla se z housenky vylíhne?“ Nechte žáky pátrat v atlasech i na internetu a zjistěte, kdo je kdo. Teď v červnu by se měly například zakuklit černé ostnaté housenky, to jsou larvy babočky kopřivové. Kontrolujte kuklu každý den, třeba se vám poštěstí a budete svědky líhnutí krásné babočky. Doporučujeme badatelské lekce Od housenky k motýlovi nebo Mistři v převlecích.

Vrátí se mravenec do mraveniště?

Bádat se dá i na škole v přírodě. A jde to náramně, čas najednou není nepřítel, po 45 minutách nezvoní a motivace přírodninami všude okolo. Můžete bádat tématicky (vhodnou lekci určitě naleznete v naší badatelské sekci) nebo nechte žáky bádat otevřeně. Je to jednoduché, pusťte žáky ve skupinách do okolí a motivujte je k tvoření otázek. Ve stanovený čas se sejděte. Skupiny si ze svých otázek vyberou ty, které mohou ve stanoveném čase s dostupnými pomůckami vybádat. Pomáhejte skupinám s formulací hypotéz a s plánováním. Odměnou vám bude prezentace výsledků bádání, žáci určitě přijdou na mnoho zajímavého. Ze spřáteleného pobytového střediska Chaloupky víme o výzkumech typu „Vrátí se mravenec zpět do mraveniště, když ho odnesu 10/20/30 metrů?, Kde je vyšší biodiverzita v rybníku nebo v potoku? Které zvíře nechává v lese nejvíce pobytových znamení? Kteří ptáci jsou aktivní v kterou denní či noční dobu? Kolik měří nejvyšší strom v lese, kolik je v něm dřeva, jaký má obvod kmene?“ ale otázek může být nekonečno, kreativitě a bádání se meze nekladou!

Karafiátovi Broučci

Na škole v přírodě také můžete pozorovat živočichy, které jindy s žáky nemáte možnost potkat. Víte které? No přece světlušky. Ve druhé polovině června můžete mít to štěstí. Až budete kdekoliv v přírodě, nebojte se tmy a vydejte se ven. Ukažte žákům světlušky jako motivaci a vyzvěte je ke kladení otázek. Ve tmě by se Vám špatně zapisovaly, nahrajte je na diktafon a pošlete nám je na email hana.svobodova@terezanet.cz. Věříme, že když žákům druhý den otázky pustíte, budou motivovaní pátrat po odpovědích – pomůže možná internet i literatura.

Fenologický kalendář

Tvořili jste během roku Fenologický kalendář? Pokud jste zaznamenávali svá měření, zkuste je nyní vyhodnotit. Jak vlastně letos bylo a co teplota všechno ovlivnila? Pátrejte po souvislostech, a pokud vás měření bavilo, pokračujte s vaším kalendářem i nadále v červnu a příští rok. Budete pak mít velmi zajímavé srovnání.

Pranostiky k ověření:

8.6. Medardova kápě - čtyřicet dní kape.

15.6. Den Svatého Víta mnoho deště skýtá.

24.6. Svatý Jan vylije vždy vody plný džbán.
 

Co nejpohodovější červen

Vám přejí

Hanka a Jenda.

Vloženo Od
Tags: Fenologie