Projekt Česko-anglického gymnázia a virtuální setkání GLOBE Europe and Eurasia

Pohledem Lucie Starčevské, pedagožky z Českých Budějovic.

Projekt Česko-anglického gymnázia a virtuální setkání GLOBE Europe and Eurasia

 

Česko-anglické gymnázium pracuje v programu GLOBE již od roku 1998. Stále se snažíme provádět pravidelně klasická měření, ale zároveň stále hledáme nové možnosti a výzvy. Již více než 10 let máme jako partnerskou školu gymnázium v Mariboru ve Slovinsku, oni zase už dlouho spolupracují s gymnáziem v Záhřebu v Chorvatsku. Napadlo nás tedy všechny tři školy ve třech evropských zemích propojit ve společném Erasmus+ projektu. Po společné diskuzi jsme se shodli na dvou výzkumných tématech – stanovování kvality povrchové vody a sledování lišejníků jako bioindikátorů kvality ovzduší. Připadalo nám zajímavé použít stejnou metodiku a poté porovnávat a interpretovat data.

Partnerství a návštěva v ČR

Zatím proběhlo jedno setkání zúčastněných učitelů ze všech tří škol v Mariboru, kde jsme vše domluvili, a poté skvělá pětidenní návštěva studentů a učitelů z Mariboru a Záhřebu v naší škole. Vytvořili jsme mezinárodní týmy, ve kterých studenti prováděli měření v Českých Budějovicích, Českém Krumlově a Praze, vše pak prezentovali na malé konferenci. Studenti bydleli v rodinách, což bylo výborné pro spřátelení, stihli jsme i představení krásy tří výše zmíněných měst a také návštěvu TEREZY, protože ani jedna z našich spolupracujících škol zatím není GLOBE škola a my bychom je rádi do projektu GLOBE nalákali.

 Další plánované výměny zatím zhatila koronavirová pandemie, takže momentálně každá škola provádí podle možností svá měření a jsme v kontaktu pouze virtuálně. Věříme ale, že se uskuteční plánovaná setkání a společná měření v Mariboru i Záhřebu.

 Přínosem projektu je zatím zejména mezinárodní kontakt studentů a učitelů, sdílení zkušeností i komunikace v angličtině. Ale samozřejmě velkým přínosem jsou i nové znalosti a dovednosti – naučili jsme se pracovat s hydrologickým analytickým kufříkem a se systémem Vernier, seznámili jsme se s metodikou mapování lišejníků a s mnoha zajímavostmi o lišejnících, zkoušíme interpretovat získaná data a také dávat vědět okolí o našem projektu, už víme, co znamená pro nás dříve cizí slovo diseminace. Mnoho z takto získaných dovedností jistě použijeme i v dalších projektech a studenti třeba i ve svém dalším studiu nebo v budoucím zaměstnání.

Prezentace v mezinárodní komunitě GLOBE

TEREZA nám dala možnost vyzkoušet si opravdu hezkou diseminaci – prezentovat náš projekt na GLOBE Virtual Regional Meeting for Europe and Eurasia. Prezentaci si vzali na starost tři studenti z našeho týmu. Své dojmy z prezentace popsala Bětka z 2. ročníku takto:

„Před prezentací jsem byla hodně nervózní, až jsem se z toho celá klepala, ale jakmile jsme přišli na řadu, tréma odpadla a užila jsem si to. Vzhledem k tomu, že jsme i prezentaci jako takovou tvořili z domova, několikrát jsme si ji přes počítač zkoušeli a ve škole máme on-line hodiny, tak se mi to zdálo celkem snadné. Jen jsem musela přijít na to, jak rychle a kvalitně prezentaci nasdílet, a také jsme se při odpovídání na dotazy museli nějak “poprat” o slovo, což bylo těžší, než kdybychom prezentovali v jedné místnosti. Potěšilo mě, že otázek bylo tolik, že jsme je ani všechny nestihli zodpovědět a museli jsme odpovídat písemně do chatu. Prezentování o prázdninách mi nevadilo, protože mě daně téma zajímá a zvláště pak v tomto koronavirovém období se stejně moc nikam nemůže, takže jsem si ani nic jiného neplánovala.“ Podobné pocity vyjádřila Sabina z kvinty:

„Na GLOBE Europe and Eurasia meeting jsem se těšila. Věděla jsem, že jsme dobře připravení a není se čeho bát. Během prezentace se nám všechno povedlo. Hned po prezentaci se chat zaplnil milými komentáři a gratulacemi. Od velmi aktivního publika jsme dostali mnoho otázek týkajících se našeho projektu. Také se tam objevily dvě nabídky spolupráce a doufám, že alespoň jednu přijmeme. Mohli bychom mít více dat k porovnání a výsledek by byl ještě zajímavější.“

 

A nejmladší prezentující Tomáš ze sekundy se vyjádřil stručně: „Já měl moc krásné dojmy, všichni byli milí a chápaví. Navíc tam byly nádherné prezentace.“

Děkujeme TEREZE, že nám tuto zkušenost umožnila a už se těšíme na první virtuální badatelskou konferenci 26. listopadu.

Napsala Lucie Starčevská + studenti
Česko-anglické gymnázium v Českých Budějovicích

 

PS.: Doneslo se k nám do GLOBE, že tito studenti od paní ředitelky dostali pochvalu ředitele školy. :) Jejich aktualitu o konferenci si můžete přečíst na školním webu ČAG


Na GLOBE Virtual Regional Meeting for Europe and Eurasia kromě studentů z Česko-anglického gymnázia v Českých Budějovicích, prezentovaly i paní učitelky z Moravských Budějovic konkrétně Jana Hanáková a Romana Průšová. Jejich téma Tiny forest neboli výukový lesík bylo více než zajímavé. Už se těšíme, až nám o svém lese budou někdy vyprávět na živo.

PS2.: Chtěli byste se jednou se svými studenty také zúčastnit? Příští rok máte jedinečnou šanci, setkání regionu GLOBE Europe and Eurasia, do kterého patří 40 zemí z celé Evropy a Eurasie, totiž proběhne v září 2021 v Praze!

A máte-li chuť „nasát“ atmosféru mezinárodního setkání GLOBE Europe and Eurasia, podívejte se na kratičké video (4min) z průběhu celé akce:

 

 

Jak nás GLOBE inspiroval k mezinárodnímu projektu STEM3

Pohledem Lucie Starčevské, pedagožky z Českých Budějovic.

Vloženo Od
Tags: Příběhy Mezinárodně


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Pozvánky na semináře, rozhovory se zajímavými osobnostmi nebo čerstvé badatelské aktivity. Přihlaste se k odběru zpravodaje GLOBE a bádejte s námi!