Když bádají družinářky a knihovnice

Přijde vám to neobvyklé? A ještě v "koronadobě"? No jak je vidět, když se chce, jde všechno. A my v programu GLOBE chceme moc :-). Třeba následující řádky přinesou inspiraci i vám.

Když bádají družinářky a knihovnice

Škola ve Stříbrné Skalici patří k těm menším. Má asi sto žáků, jediné oddělení školní družiny a nadšený a dobře spolupracující tým pedagogů a vychovatelek, který pro děti rád chystá různé zajímavé projekty. Třeba na podzim se stihlo společné pouštění draků pro žáky 1. stupně, jejich sourozence i rodiče a prarodiče. A kde že je tam to bádání?

Bádání totiž není o tématu. Je o přístupu a o procesu myšlení, kdy dětem neříkáme, co jak mají dělat, ale pomáháme jim, aby na to při řešení problémových situací přišly samy. Akci plnou badatelských experimentů navíc připravily společně děti z badatelského kroužku s paní učitelkou Martinou Studzinskou a děti ze školní družiny s paní vychovatelkou Ivou Vajdíkovou. Děti si vyzkoušely, jak se chová plastový panáček –„parašutista“ připevněný k mikroténovému sáčku, vlastnoručně vyrobily papírové draky, kladly u toho stovky otázek, zkoušely těžiště a trénovaly zručnost, trpělivost i přesnost, aby draci opravdu létali. Při létacích i servisních pokusech (často bylo třeba opravou pružně reagovat na nejrůznější dračí „úrazy“, aby nikdo neplakal, že jeho drak dolétal) nebyla nouze o nejrůznější domněnky a jejich následné ověřování. Děti si vyzkoušely i svoji schopnost týmové spolupráce.

V lednu zase ve Stříbrné Skalici v badatelském kroužku a ve školní družině vyráběli a instalovali krmítka pro ptáky. Nejmenší děti ve škole i ty starší na online výuce nejdříve v různých zdrojích hledaly informace, které potraviny jsou pro přikrmování ptáků v zimě vhodné a které ne. Sušily jeřabiny a jiné bobule, vytvořily sbírku šišek a ze sádla a semínek vyrobily jednoduchá krmítka. Teď při pozorování ptáků z oken školní družiny poznávají i nejmenší děti jednotlivé ptáky z krmítka díky připraveným kartičkám. O pozorování vedou záznamy. Ve Stříbrné Skalici věří, že díky tomuto projektu zvýší povědomí dětí o tom, které přikrmování je a které není pro přezimující ptáky vhodné a nakonec tedy svým bádáním pomohou i přírodě.

 

A jak je to s badatelkami v řadách knihovnic?

To se má tak. Knihovnice si na besedách pro děti začaly všímat, jak po 10-ti minutách protáčí oči a usínají nudou. A tak začaly mít chuť dělat své programy jinak - aktivizačně. A kdy jindy vymýšlet změny, když ne teď, když jsou knihovny zavřené a je čas na přípravy a plánování?

Nápad si vzalo za své oddělení vzdělávání Knihovnického institutu a 12. ledna 2021 jsme v programu GLOBE udělali pro více než 80 knihovnic webinář na téma „Jak na environmentální akce pro děti v knihovně?“. Úplně nás nadchl zájem! Institut prý někdy horko těžko shání deset účastnic a teď se jich za den přihlásilo 80! Dokonce se připojila i kolegyně z Bratislavy, takže akce byla mezinárodní :-).

Knihovnicím jsme představili možnosti, jak mohou knihovny využít metodiky TEREZy v oblasti environmentálního vzdělávání dětí. Zaujaly je zkušenosti s venkovními programy, bádání s dětmi a studenty, vše bylo zaměřeno na udržitelný životní styl… Nadchl je třeba kalendář DNY, KTERÉ TÁHNOU VEN. Prý se jím inspirují při vymýšlení tematických programů – na Den bez aut se dá jet do knihovny na kole, na Den ptáků polepit okna samolepkami proti nárazům, vyrobit krmítko a na okno dát obrázky ptáků, kteří jsou na krmítku nejčastěji vidět. A vždy si k tématu i něco přečíst.

No a jsme zpátky u těch ptáků.:-) Jaký je z toho závěr?

Uvědomili jsme si, že bádat nemusí jen učitelé. Výbornými spojenci mohou být vychovatelky, ale spojit se dá i s nadšenou knihovnicí. Pokud hledáte parťáka, rozhlédněte se, koho okolo Vás by bádání bavilo a pošlete ho na jaře na některý z našich SEMINÁŘŮ. Protože nebýt na bádání sám je to nejdůležitější a pokud získáte nadšený a dobře spolupracující tým půjde vše i v těžkých časech snadněji.

Vloženo Od