Nouzový stav, karanténa, distanční výuka – letošní březen až červen bylo pro učitele velmi náročné období.
Když jsme s vámi během karantény mluvili a snažili jsme se být nápomocní, uvědomili jsme si, jak moc myslíte na své žáky. Je vidět, že vám na žácích záleží a snažíte se pro ně dělat to nejlepší, co umíte. Překvapilo nás, kolik nových věcí jste se za ten krátký čas naučili. I ti, co počítač nemusí, nakonec zadávali úkoly na dálku a mnozí učili on-line. Hledali jste nové texty, aktivity či videa, jen abyste žáky zaujali. Stavěli jste zadání tak, aby to zvládli žáci i bez rodičů. Učili jste je, co to znamená být zodpovědný za své učení.
Nebyla to lehká doba, ale když se ohlédnu zpět, uvědomuji si, že přinesla i něco pozitivního – mnoho jsme se všichni naučili. Zkuste si o prázdninách najít čas sami na sebe a proberte, co se vám během distanční výuky podařilo. Je něco, co jste se naučili, a co byste mohli využít i dál ve své praxi? Je jedno, zda jste se naučili pracovat na skypu nebo jste našli skvělý text k nějakému tématu. Důležité je uvědomit si to a uchovat si do budoucna vše, čím nás tato doba obohatila.
Inspirací pro přemýšlení pro vás mohou být dvě užitečné metody: Reflektivní postupka a Akční výzkum.
Reflektivní postupka vyjadřuje doporučený postup všech bodů reflexe.
Popis celé situace: kroky, které máte za sebou.
Pocity (emoce): Jak jste se cítili - kdy dobře, kdy nedobře? Čím to bylo?
Co jste se naučili? (A splnili jste cíle?)
Co fungovalo, a příště uděláte stejně? Co nefungovalo a příště byste udělali jinak? A jak?
Popis konkrétního přínosu. Co si odnášíte? Jak to využiju?
Akční výzkum je tak trochu badatelský nástroj ke sledování a vyhodnocování vlastní práce, vychází z problémové situace, kterou učitel vnímá jako důležitou. A takových jste za poslední dobu jistě zažili hodně.
Popis problému.
Pozorování žáků, sběr informací a interpretace dat.
Cíl.
Návrh plánu práce.
Akce. Pozorování žáků, sběr informací a interpretace dat.
Reflexe. Cíl.
Návrh plánu práce.
Akce…a tak pořád dokola, dokud není problém vyřešen.
Zde si můžete přečíst tři příklady provedení akčních výzkumů, jak se s nimi popasovaly paní učitelky v projektu CIVIS, který jsme v TEREZE nedávno dokončili.
Držíme vám palce. Nezapomeňte si o prázdninách odpočinout a ocenit se za to, co jste se naučili a co se vám podařilo. Jsme si jistí, že toho je hodně a ocenění si více než zasloužíte, děkujeme a moc si vás vážíme!
KLOBOUK DOLŮ VŠEM UČITELŮM.
Vybírejte z rozšířené nabídky podzimních seminářů:
Semináře podzim 2020